گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی گرمای بیش از حد بدن است که معمولاً به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا یا فعالیت بدنی در دماهای بالا ایجاد می شود. گرمازدگی جدی ترین نوع آسیب گرمایی است و زمانی رخ می دهد که دمای بدن به بالای 40 درجه سانتیگراد برسد. البته این وضعیت در ماه های تابستان بیشتر مشهود می شود. به یاد داشته باشید که گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد. اگر درمان نشود، می تواند به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند. مراقب باشید، هر چه درمان بیشتر به تأخیر بیفتد، آسیب جدی تر و خطر عوارض جانبی جدی یا مرگ بیشتر می شود.

علائم درد چیست؟

علائم و نشانه های گرمازدگی عبارتند از:

درجه حرارت بالا: علامت اصلی بیماری گرما تب 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر است که از مقعد اندازه گیری می شود (اندازه گیری رکتوم).

تغییر حالت هوشیاری یا رفتار: گیجی، پرخاشگری، گفتار نامفهوم، گیجی، هذیان (اختلال روانی یا در واقع اختلال شناختی عمومی)، تشنج و کما ناشی از گرمازدگی است.

تغییرات در تعریق: در گرمای ناشی از هوای گرم پوست در اثر لمس خشک و گرم می شود اما در گرمای ناشی از ورزش شدید ممکن است پوست خشک و کمی مرطوب باشد.

تهوع و استفراغ: یکی دیگر از علائم گرمازدگی حالت تهوع است و در این موارد می تواند باعث تشدید بیماری شود.

التهاب پوست: هنگامی که دمای بدن افزایش می یابد و میزان تماس با پوست افزایش می یابد، رنگ پوست قرمز می شود.

تنفس سریع و مداوم : از دیگر علائم خطرناک گرمازدگی تنفس سریع و مداوم است.

افزایش ضربان قلب: استرس گرمایی فشار زیادی به قلب وارد می کند و به خنک شدن بدن کمک می کند و در نتیجه ضربان قلب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

سردرد: سردرد ضربان دار.

گرمازدگی چیست؟گرمازدگی چیست؟

دلایل گرمازدگی چیست؟

قرار گرفتن در معرض محیط های گرم
در نوعی گرمازدگی به نام گرمازدگی غیرفعال (کلاسیک) قرار گرفتن در محیط گرم باعث افزایش دمای بدن می شود. این نوع گرمازدگی معمولاً در هوای گرم و مرطوب به ویژه پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت رخ می دهد و بیشتر در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن شایع است.

فعالیت شدید
استرس گرمایی شغلی ناشی از افزایش دمای بدن در نتیجه فعالیت بدنی شدید در هوای گرم است. هرکسی که در هوای گرم ورزش می کند یا کار می کند ممکن است با این مشکل مواجه شود، اما این مشکل در افرادی که به این شرایط عادت ندارند بیشتر دیده می شود.

هر دو نوع گرمازدگی می تواند ناشی از پوشیدن لباس زیاد باشد که از تبخیر عرق و خنک شدن بدن جلوگیری می کند، نوشیدن الکل که بر توانایی بدن در تنظیم دما تأثیر می گذارد و ننوشیدن آب کافی و در نتیجه کم آبی بدن ایجاد می شود. آب از دست رفته در اثر تعریق قابل جبران نیست.

دلایل گرمازدگی چیست؟دلایل گرمازدگی چیست؟

درمان گرمازدگی چیست؟

هدف از گرما درمانی خنک کردن بدن تا دمای طبیعی برای جلوگیری یا کاهش آسیب به مغز و اندام های حیاتی است.

اقدامات زیر می تواند توسط پزشک انجام شود:
غوطه وری در آب سرد: ثابت شده است که حمام آب سرد یا یخ موثرترین راه برای کاهش سریع دمای بدن است. هر چه زودتر این سیل رخ دهد، خطر مرگ و آسیب اندام کمتر می شود.
استفاده از تکنیک های خنک کننده تبخیری: در مواقعی که امکان حمام آب سرد وجود ندارد، می توان از این روش استفاده کرد. در جریان گردش هوای گرم، بدن را با آب سرد مرطوب می کنند و با تبخیر شدن این آب سرد، پوست سرد می شود.

خواباندن بیمار روی پتو خنک کننده و یخ: روش دیگر این است که بیمار را با پتوهای خنک کننده مخصوص بپوشانید و کیسه های یخ را روی کشاله ران، گردن، پشت و زیر بغل قرار دهید.
از داروهای ضد لرز استفاده کنید: اگر درمان های تب باعث لرز شود، پزشک ممکن است شل کننده عضلانی مانند بنزودیازپین را تجویز کند. شوک باعث افزایش دمای بدن و کاهش اثربخشی درمان ها می شود.

خوردن شیر ترش در درمان بیماری های قلبی مفید است. دارچین بسیار مفید است. عناب را در آب می جوشانند و با کمی شکر سرد می خورند. شربت ذرت سرد و آب لیمو در پیشگیری از گرمازدگی موثر است. می توان از تخم مرغ برای رفع تشنگی استفاده کرد. هندوانه یک میوه تابستانی مفید برای رفع تشنگی در گرمای شدید تابستان است. نوشیدن آب پرتقال سرد گرمای درونی را از بین می برد و بدن را تقویت می کند. نوشیدن آب لیموی سرد نیز بسیار مفید است.