امروزه مشاغل خطرناک بسیاری وجود دارد که افراد مختلف انجام می دهند. در این مطلب به معرفی خطرناک ترین مشاغل دنیا و ایران می پردازیم.

خطرناک ترین مشاغل دنیا و ایران کدامند؟

هر روز بسیاری از شهروندان از خواب بیدار می شوند و سر کار می روند. در حین کار خطرات زیادی جان آنها را تهدید می کند. فرقی نمی کند راننده کامیون باشید، کارگر ساختمانی یا خلبان و کارمند. در محیط کار همیشه خطراتی وجود دارد و شما می توانید با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی این خطرات را کاهش دهید. استانداردهایی وجود دارد که خطرناک ترین مشاغل دنیا را تعریف می کند و استانداردهایی وجود دارد که ریسک را به صفر می رساند. در سال 2018، سازمان بین‌المللی کار ده شغل را در بخش‌های مختلف به عنوان خطرناک‌ترین شغل‌های جهان معرفی کرد. این مشاغل و تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای آنها در زیر به تفصیل آمده است.

کارگران چوب بری و تجهیزات ایمنی ضد بریدگی

طبق آمار نیوزویک، سالانه از هر 10000 کارگر چوب، 92 نفر مجروح می شوند. استفاده از اره برقی و افتادن درختان بزرگترین خطر برای این کارگران است و این شغل به خطرناک ترین شغل دنیا تبدیل شده است. به این ترتیب لباس کار مناسب، دستکش ضد برش، کفش کار مناسب، کلاه کار صنعتی و …. باید از تجهیزات حفاظتی استفاده شود. استفاده از آن نسبت به سایر کارها دشوارتر است.

کارگران چوب بری و تجهیزات ایمنی ضد بریدگیکارگران چوب بری و تجهیزات ایمنی ضد بریدگی

ماهیگیری و تجهیزات ایمنی پرف آب

شاید فکر کنید ماهیگیری در دریاچه آرامش را به ارمغان می آورد، اما ماهیگیری دومین شغل خطرناک دنیاست. نیوزویک گزارش می دهد که از هر 100000 کارگر 86 نفر بر اثر ماهیگیری می میرند. بزرگترین خطرات جراحت یا مرگ برای ماهیگیران غرق شدن، آب و هوای بد و آسیب به وسایل آنها (قایق، قایق و غیره) است. خرید لباس کار زمستانی مناسب ضد آب، استفاده از تجهیزات ایمنی روی آب و … این به کاهش مشکل کمک می کند.

ماهیگیری و تجهیزات ایمنی پرف آبماهیگیری و تجهیزات ایمنی پرف آب

تجهیزات ایمنی خلبانی، مهندسی پرواز و صنعت هوانوردی

ممکن است فکر کنید که رانندگی خطرناکتر از پرواز است، اما متأسفانه خلبانان در سراسر جهان بیشتر از کسانی که رانندگی می کنند جان خود را از دست می دهند. طبق آمار، از هر 10000 کارمند، 75 خلبان و مهندس پرواز سالانه در تصادفات هواپیما جان خود را از دست می دهند.

تجهیزات ایمنی خلبانی، مهندسی پرواز و صنعت هوانوردیتجهیزات ایمنی خلبانی، مهندسی پرواز و صنعت هوانوردی

تعمیر سقف کاذب و تجهیزات ایمنی برای کار در ارتفاع

این کارگران بیشتر روی پشت بام خانه ها و ساختمان ها کار می کنند. صادقانه بگویم، بزرگترین خطری که آنها با آن روبرو هستند سقوط از ارتفاع است. این شغل هر ساله به دلیل خطراتی که دارد جان 100 نفر را می گیرد. خوشبختانه تجهیزات امروزی برای کار در ارتفاع موفق به مدیریت این آمار شده است. خرید لباس کار، خرید کفش کار، خرید کلاه ایمنی و …. از طرف کارفرما می تواند جان یک مکانیک ساختمانی را از مرگ حتمی نجات دهد. البته تسمه، دستبند، نردبان مناسب و غیره. استفاده از وسایل نقلیه نیز ترجیح داده می شود.

تعمیر سقف کاذب و تجهیزات ایمنی برای کار در ارتفاعتعمیر سقف کاذب و تجهیزات ایمنی برای کار در ارتفاع

جارو و لباس کار

در هر جامعه شهری دنیا رفتگرها به عنوان دومین پزشک شهر شناخته می شوند. آنها با جمع آوری زباله در سطح شهر به تمیز نگه داشتن جامعه کمک می کنند. کار آنها ساده اما بسیار خطرناک است. بزرگترین خطری که جان این افراد را تهدید می کند تصادف است. پوشیدن لباس کار روشن، دستکش های محافظ مناسب و کلاه ایمنی می تواند خطر تصادفات وسایل نقلیه را کاهش دهد. آمارها نشان می دهد که از هر 100000 کارگر سالانه 34 نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند.

جارو و لباس کارجارو و لباس کار

تجهیزات ایمنی ساختمان و کارگاه

کار بر روی سازه های فلزی بلند مطمئناً بدون خطر نیست. امروزه استفاده از تجهیزات ارتفاع کار به این کارگران کمک کرده است، اما هنوز 25 کارگر در سراسر جهان بر اثر لغزش، سقوط و سقوط فلز جان خود را از دست می دهند. این امر اهمیت استفاده از کفش کار مناسب را نشان می دهد. استفاده از کفش کار مناسب برای این کار، احتمال لیز خوردن و سر خوردن را بسیار کاهش می دهد. استفاده از کلاه ایمنی مناسب نیز به کاهش صدمات ناشی از اشیاء کمک می کند.
از ماشین آلات سنگین و لباس های محافظ استفاده کنید
می دانید که میزان مرگ و میر برای همه نوع رانندگان بسیار بالا است. این عدد برای رانندگان کامیون و وسایل نقلیه سنگین مشابه بیشتر است. بر اساس آمار سالانه 918 نفر از رانندگی با وسایل نقلیه سنگین در تصادفات جان خود را از دست دادند که آماری دردناک و ناراحت کننده است.

تجهیزات ایمنی ساختمان و کارگاهتجهیزات ایمنی ساختمان و کارگاه

بازرسان ساخت و ساز و مهندسین تجهیزات ایمنی

با کمال تعجب، تعداد مهندسانی که در کارگاه های ساختمانی دچار حادثه می شوند، بیشتر از کارگرانی است که در این محیط دچار مشکل می شوند. سالانه 18 مهندس ناظر بر اثر سهل انگاری ساختمانی جان خود را از دست می دهند. چون از بلندی می افتند و چیزی به سرشان می خورد. ظاهرا دلیل اصلی این امر عدم توجه به ایست های بازرسی امنیتی است. علت اصلی این مشکلات استفاده نادرست از کلاه های سخت، کفش ایمنی و کار در ارتفاع تجهیزات است.

بازرسان ساخت و ساز و مهندسین تجهیزات ایمنیبازرسان ساخت و ساز و مهندسین تجهیزات ایمنی

تجهیزات باغ و ایمنی برش

با کمال تعجب، کارهای ظریفی مانند باغبانی در انتهای این فهرست قرار دارند. اما باغبان ها همیشه با ابزار تیز کار می کنند. آنها نیاز به چمن زنی، کاشت درخت، بریدن بوته ها دارند و همه اینها فقط با ابزار تیز انجام می شود. نباید فراموش کرد که در صورت غفلت از تجهیزات ایمنی مناسب، این گروه چه خطراتی را به همراه دارد. استفاده از لباس کار راحت و ضخیم، خرید دستکش ضد برش و کفش کار مناسب ضروری است. 17.4 درصد از مرگ های شغلی مربوط به این حرفه است و این میزان 5 برابر میانگین جهانی است. توصیه می کنیم آیین نامه حفاظت شخصی در این زمینه را مطالعه کنید.

تجهیزات باغ و ایمنی برشتجهیزات باغ و ایمنی برش

https://www.youtube.com/watch?v=q4hM8fLJ1KU