نحوه شارژ کپسول آتش نشانی و همچنین زمان شارژ کپسول آتش نشانی نیز بسیار مهم است. بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک انسان در زندگی اش بیفتد، مواجهه با آتش است. کپسول های آتش نشانی یکی از موثرترین کپسول ها در اطفای حریق می باشند، کپسول های آتش نشانی به چند گروه تقسیم می شوند که به شرح زیر دسته بندی می شوند:

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  • کپسول CO2
  • کپسول آتش نشانی آب و گاز

هنگام خرید هر یک از این کپسول ها باید زمان شارژ کپسول های آتش نشانی را بررسی کنید و از شارژ نشدن کپسول ها در آن تاریخ مطمئن شوید.

شارژ کپسول های آتش نشانی

در این مطلب از قوانین استفاده از کپسول آتش نشانی، مراحل شارژ کپسول آتش نشانی و نحوه شارژ کپسول آتش نشانی با شارژر می گوییم.

قوانین و مقررات استفاده از کپسول های آتش نشانی

هر بار که از کپسول آتش نشانی استفاده می کنید، قبل از استفاده مجدد کپسول آتش نشانی باید شارژ شود. شما باید به عنوان بخشی از برنامه سرویس و نگهداری خود، کپسول آتش نشانی خود را به صورت دوره ای شارژ کنید. بهترین راه این است که این کار را به صورت حرفه ای انجام دهید. در برخی مناطق، برای سرویس غلاف قابل حمل به مجوزهای دولتی نیاز دارید. برای اطمینان از عملکرد خوب کپسول ها، باید آنها را به درستی پر کنید و دستورالعمل های داده شده روی آنها را دنبال کنید و همچنین کپسول خود را به دقت بررسی کنید تا آسیب دیده باشد. ایمن صنعت مقاله ای در مورد نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی در ایران نوشتیم که خواندن آن را به شما توصیه می کنیم.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی را وارونه کنید

این کار معمولا با نگه داشتن کپسول به صورت عمودی یا وارونه و به آرامی فشار دادن دسته آزاد کننده انجام می شود تا زمانی که نشانگر “0” را نشان دهد و با فشار دادن دستگیره چیزی از کپسول خارج نشود.
اگر یک قوطی مواد شیمیایی خشک دارید، با تخلیه محتویات آن در یک سیستم بازیافت مواد شیمیایی خشک یا یک کیسه زباله ساده، فشار را کاهش دهید. قبل از انجام هر گونه خدمات تعمیر و نگهداری، با فشار دادن شیر عامل و مسدود کردن نازل در موقعیت کاملاً باز، اطمینان حاصل کنید که کپسول کاملاً باد شده است. چیزی نباید از شلنگ بیرون بیاید.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانیمراحل شارژ کپسول آتش نشانی

تخلیه کامل کپسول آتش نشانی

قسمت بیرونی کپسول را با پاک کننده های حلال تمیز کنید.از یک پارچه تمیز و یک شوینده ملایم مانند آب گرم و صابون برای تمیز کردن کپسول ها و حذف گرد و غبار و روغن استفاده کنید. سپس آن را با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید. از پاک کننده های مبتنی بر حلال استفاده نکنید زیرا ممکن است به قسمت پلاستیکی مانومتر آسیب برسانند.

تمیز کردن بیرونی کپسول آتش نشانی

در صورت مشاهده هرگونه آسیب، کپسول را تعمیر یا تعویض کنید. سیلندر را برای آسیب هایی مانند خوردگی، ضربه، زنگ زدگی یا آسیب جوش بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که پلاک نام یا برگه دستورالعمل تمیز، خوانا و در شرایط خوبی است. همچنین از نظر آسیب به اجزای دیگر مانند فشار سنج، پین و شیر کمکی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب قبل از پر کردن خاموش کننده، در اسرع وقت با کارشناسان شرکت آس تماس بگیرید، در مورد منطقه مورد نظر خود صحبت کنید و بررسی های لازم را برای تعمیر یا تعویض خاموش کننده انجام دهید.

مطمئن شوید که تمام قسمت های کپسول حرکت کرده و به درستی کار می کنند. به عنوان مثال، بررسی کنید که می توانید به راحتی پین حلقه را بردارید و اهرم برش نازل را باز و بسته کنید.

بررسی بدنه کپسول آتش نشانیبررسی بدنه کپسول آتش نشانی

بررسی بدنه کپسول آتش نشانی

مطمئن شوید که هیچ قطعه ای افتاده یا آسیب جدی دیده است. قبل از شارژ کردن کپسول آتش نشانی، شلنگ تخلیه را از شیر جدا کنید.
شیلنگ های آب معمولاً به شیرهایی با انتهای رزوه ای متصل می شوند. در صورت لزوم، با استفاده از فرنچ پرس شل کنید، سپس آن را بردارید و کنار بگذارید. شیر عامل ساختاری است که روی کپسول قرار دارد و جریان ماده خاموش کننده از سیلندر را کنترل می کند.

شلنگ معمولاً به دریچه ای در جلوی اهرم هایی که فشار می دهید تا کپسول آتش نشانی آزاد شود وصل می شود. از این فرصت استفاده کنید و شلنگ، اتصالات و گیره های شلنگ را از نظر ترک، سایش یا آسیب بررسی کنید. اگر با مشکلی مواجه شدید، قبل از شارژ مجدد خاموش کننده، به سرعت قطعات را تعویض کنید.

در نهایت برای پرکردن سیلندر خالی باید مجموعه سوپاپ کاملا جدا شود. درپوش شیر سرویس را از بالای سیلندر (شامل درگاه شلنگ، اهرم تخلیه و گیج فشار) باز کنید. مراقب باشید سطح داخلی شیر خراشیده نشود زیرا ممکن است باعث نشتی شود. اگر کپسول به طور کامل پایین نیاید، ممکن است با نیروی زیادی خارج شود. در حین انجام این کار، علائم خوردگی یا آسیب را بررسی کنید. بسته به مدل کپسول شما نیاز دارید:

  • حلقه پین ​​را بیرون بکشید و مهر و موم را بردارید.
  • با استفاده از یک آچار، حلقه نگهدارنده نشیمنگاه سوپاپ را شل کنید.
  • تمام قطعات داخلی مانند لوله سیفون را با احتیاط جدا کنید.

انتخاب مواد پرکننده مناسب برای پر کردن کپسول های آتش نشانی

برای تعیین نوع پرکننده مورد استفاده، برچسب روی کپسول آتش نشانی را بررسی کنید. انتخاب مواد پرکننده مناسب برای ایمنی و عملکرد مناسب کپسول بسیار مهم است.متداول ترین مواد پرکننده در کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

شارژ کپسول آتش نشانی آب و فوم

کپسول های آتش نشانی آب و فوم فقط باید در آتش های کلاسی که توسط سوخت های معمولی (مانند کاغذ، چوب) مشتعل می شوند استفاده شوند. این کپسول های آتش نشانی با آب مخلوط شده با یک عامل کف کننده مخصوص پر می شوند.

شارژ کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2).

کپسول های دی اکسید کربن با انتشار دی اکسید کربن بسیار سرد به سرعت آتش را خاموش می کنند. آنها فقط برای آتش سوزی های کلاس B و کلاس C (آتش سوزی ناشی از مایعات قابل اشتعال یا برق) موثر هستند.

انتخاب مواد پرکننده مناسب برای کپسول های آتش نشانیانتخاب مواد پرکننده مناسب برای کپسول های آتش نشانی

درباره خاموش کننده های پودری بیشتر بدانید

ترکیبات شیمیایی خشک که از واکنش های شیمیایی که باعث آتش سوزی می شود جلوگیری می کند. این خاموش کننده ها با پودرهای شیمیایی مختلف پر شده اند که در انواع فشرده و کارتریجی موجود هستند و قادر به خاموش کردن بیشتر آتش سوزی های کلاس A، B و C هستند.

کپسول های آتش نشانی مرطوب مواد در حال سوختن را خنک می کنند و از واکنش های شیمیایی که می تواند آتش را دوباره شعله ور کند جلوگیری می کند. این کپسول ها عمدتاً برای آتش سوزی های تجاری استفاده می شوند.
خاموش کننده های رها کننده گازی منتشر می کنند که به طور موثر اکثر انواع آتش را خاموش می کند و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد.

خاموش کننده های خشک شبیه کابینت های شیمیایی خشک هستند با این تفاوت که فقط برای خاموش کردن آتش سوزی فلزات (کلاس D) مفید هستند.

کپسول های مه آب سازگار با محیط زیست و جایگزینی عالی برای کپسول های آتش نشانی با مواد پاک کننده هستند. برای استفاده در آتش سوزی های کلاس A و C مناسب است.

رایج ترین انواع کپسول های آتش نشانی برای مصارف خانگی یا اداری، کپسول های آتش نشانی شیمیایی خشک چند منظوره هستند که می توانند در آتش های کلاس A، B و C (سوخت های معمولی، آتش های مایع قابل اشتعال و آتش های الکترونیکی) استفاده شوند.