با صنعتی شدن جهان در قرن هجدهم شاهد حوادث کار مختلفی بودیم. در این مقاله درباره بزرگترین حوادث کار در جهان و ایران صحبت خواهیم کرد و دلایل وقوع چنین بلایای مرگباری را بررسی خواهیم کرد. در تولیدی لباس کار باشید که در آینده میزبان بزرگترین رویدادهای صنعتی ایران و جهان خواهد بود.

بزرگترین حوادث صنعتی جهان و ایران

در بسیاری از بلایای طبیعی که زندگی انسان و سایر موجودات زنده را نابود می کند، دو عامل مانند طبیعت و زمان توانایی انسان را برای بقا و شروع دوباره آزمایش کرده است. با این حال، نمونه های زیادی از حوادث صنعتی بزرگ وجود دارد که عامل انسانی در آنها نقش مهمی داشته است. از زمان انقلاب صنعتی در قرن هجدهم، حوادث ناشی از سهل انگاری، نقص فنی و یا در کارخانه های بزرگ تقریباً در سراسر جهان رخ داده و جان میلیون ها نفر را به خطر انداخته است. بزرگترین حوادث صنعتی را اینجا بخوانید:

فاجعه آتش بازی در انسی، هلند

انفجار SE در آنسخده هلند در 13 مه 2000 فاجعه ای را به بار آورد که 23 نفر را کشت، 940 نفر را مجروح کرد و 1500 ساختمان را به کلی ویران کرد. بعداً معلوم شد که آتش سوزی در کارگاهی در ساختمان مرکزی رخ داده است که حدود 900 کیلوگرم مواد منفجره در آن انبار شده بود. آتش سپس به دو کانتینر پر شده که به طور غیرقانونی در خارج از ساختمان قرار داده شده بودند گسترش یافت. این شلیک باعث شد 177 تن مواد منفجره منفجر شود. تنها یک هفته قبل از انفجار گزارش شده است. E Fireworks (SE Fireworks) به دقت تست شده و طبق گزارش رسمی، تمامی استانداردهای امنیتی را رعایت کرده و کاملا ایمن می باشد. بی توجهی مسئولان در این گونه حوادث بزرگ صنعتی مشهود است.

فاجعه آتش بازی در انسی، هلندفاجعه آتش بازی در انسی، هلند

انفجار در اوپائو آلمان

یکی از بدترین و بزرگترین حوادث صنعتی جهان در 21 سپتامبر 1921 در کارخانه BASF (بزرگترین شرکت شیمیایی جهان) در Opau آلمان در سیلوی حاوی 4500 تن سولفات آمونیوم و ترکیبات کود نیترات آمونیوم رخ داد. در این انفجار حدود 500 تا 600 نفر کشته و بیش از 2000 نفر مجروح شدند. بیش از 80 درصد خانه ها در اوپائو ویران شدند و 6500 نفر بی خانمان شدند. از آنجایی که تمامی عوامل این انفجار جان باختند، علت دقیق این حادثه مشخص نیست. تغییر روند تولید کارخانه برای کاهش سطح رطوبت چند ماه قبل از حادثه یکی از فرصت هایی بود که منجر به انفجار شد.

انفجار در اوپائو آلمانانفجار در اوپائو آلمان

نشت نفت اکسون در والدز، آلاسکا

این حادثه صنعتی یکی از شدیدترین بلایای زیست محیطی انسان ساز است که در 24 مارس 1989 رخ داد و باعث تلف شدن بسیاری از آبزیان و گیاهان شد. اکسون ولدر در حین حرکت به سمت لانگ هاربر کالیفرنیا به صخره ای در جزیره بلای در دریای پرنس ویلیام آلاسکا برخورد کرد و به آن آسیب رساند و طی چند روز بین 260 تا 750 هزار بشکه نفت خام به دریا ریخت. پیامدهای مستقیم نشت نفت، مرگ 250000 پرنده دریایی، حداقل 2800 سمور دریایی و هزاران موجود آبزی دیگر بود. تا سال 2010، حدود 2300 گالن روغن والدز در پچ نفت آلاسکا باقی مانده است، در حالی که سالانه کمتر از 4 درصد آن تخلیه می شود. تاثیر این رویداد بر زندگی دریایی در آلاسکا تا به امروز ادامه دارد، با نرخ مرگ و میر بالا و کاهش رشد در بسیاری از گونه ها.

نشت نفت اکسون در والدز، آلاسکانشت نفت اکسون در والدز، آلاسکا

حادثه در معدن پیک در فرانسه

حادثه معدن سامیت بدترین حادثه معدنی اروپا بود که در 10 مارس 1906 در شمال فرانسه رخ داد و باعث مرگ 1099 معدنچی، بیشتر کودکان شد. علت احتمالی این انفجار را تصادف در حین کار با مواد منفجره در معدن و دیگری احتراق متان در اثر شعله مستقیم لامپ معدن دانسته شد. شواهدی وجود دارد که هر دو فرضیه را تأیید می کند، و اعتقاد بر این است که هر کدام از آنها علت اصلی انفجاری است که بیش از هزار نفر را کشته است. گاهی رعایت نکات ایمنی ساده مانند استفاده از تجهیزات ایمنی مانند لباس کار، کفش کار و عینک ایمنی می تواند از حوادث دلخراش جلوگیری کند.

حادثه در معدن پیک در فرانسهحادثه در معدن پیک در فرانسه

فاجعه چرنوبیل در اوکراین

فاجعه چرنوبیل که در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین رخ داد، بدترین فاجعه هسته ای جهان است. انفجار و آتش سوزی مقادیر زیادی ذرات رادیواکتیو را در جو منتشر کرد که در سراسر غرب اتحاد جماهیر شوروی و بسیاری از مناطق اروپا پخش شد. . در 26 آوریل 1986، راکتور شماره 4 نیروگاه هسته ای چرنوبیل در حین آزمایش به دلیل تغییر ناگهانی و غیرمنتظره ولتاژ الکتریکی آتش گرفت که به دنبال آن انفجارهای زنجیره ای در هنگام تلاش برای خاموش شدن اضطراری رخ داد. این فاجعه بلافاصله 54 کارگر را کشت و طی چند سال نزدیک به 4000 نفر بر اثر بیماری های ناشی از ریزش رادیواکتیو جان باختند.

فاجعه چرنوبیل؛  اوکراینفاجعه چرنوبیل؛  اوکراین

ساختمانی در بنگلادش فرو ریخت

یکی از مرگبارترین حوادث صنعتی در تاریخ بشر مدرن، فروریختن یک ساختمان تجاری هشت طبقه در سیوار، بنگلادش، در 24 آوریل 2013 بود. در این حادثه حدود 1129 نفر جان باختند و بیش از 2500 نفر مجروح شدند. این ساختمان دارای یک کارخانه پوشاک، یک بانک و چندین مغازه دیگر بود. اگرچه بانک ها و مغازه ها پس از اخطار عدم استفاده از ساختمان به دلیل ترک های دیوار بسته شدند، اما کارخانه نساجی این هشدارها را در نظر نگرفت. هنگام فروریختن ساختمان در صبح، تقریباً 3120 کارگر در ساختمان بودند که فقط کف آن باقی ماند. صاحبان کارخانه ها و مقامات بنگلادشی به دلیل بی توجهی به ایمنی کارگران مورد انتقاد شدید از سراسر جهان قرار گرفته اند.

ساختمانی در بنگلادش فرو ریختساختمانی در بنگلادش فرو ریخت

حادثه انفجار هالیفاکس در کاناتا

بزرگترین انفجاری که توسط انسان پیش از توسعه سلاح های هسته ای رخ داد، انفجار هالیفاکس در کانادا بود. در 6 نوامبر 1917، یک کشتی باری حامل سلاح جنگی و مواد منفجره با یک کشتی نروژی برخورد کرد. این برخورد به سرعت باعث آتش سوزی و انفجاری مهیب شد که تعداد زیادی کشته یا مجروح شدند. در اثر آتش سوزی، انفجار ترکش و فروریختن ساختمان ها حدود 2 هزار نفر جان باختند و 9 هزار نفر مجروح شدند. این انفجار همچنین باعث سونامی شد و 5 کودک کشته و کل منطقه ویران شد. دیدن لباس کار زمستانی تولیدی لباس کار را نیز به شما توصیه می کنیم.

بزرگترین حوادث کار در جهانبزرگترین حوادث کار در جهان

حادثه انفجار اوج بنشیهو در چین

انفجار گاز و گرد و غبار زغال سنگ در معدن بنشیهو در 26 آوریل 1942 بدترین و بزرگترین حادثه معدن زغال سنگ در جهان است. 1549 نفر در این حادثه جان باختند. این 34 درصد از تمام ماینرهایی که در آن روز کار می کردند را تشکیل می داد. انفجار در یک معدن مشترک زغال سنگ ژاپن و چین (که در آن زمان تحت کنترل ژاپن بود) باعث آتش سوزی و شعله های آتش در شفت های ورودی معدن شد. معدنچیان ژاپنی به جای تخلیه مردم، سعی کردند با بستن تهویه و دودکش ها، آتش زیرزمینی را کنترل کنند، در نتیجه کارگران چینی را زیر زمین گرفتار کردند، بسیاری از آنها خفه شدند و تعداد کشته ها افزایش یافت. تحقیقات بعدی شوروی نشان داد که افراد زیادی در این انفجار جان خود را از دست دادند و بیشتر کشته ها به دلیل مسدود شدن خروجی ها پس از انفجار اولیه بود.

انفجار اوج بانشی، کیناانفجار اوج بانشی، کینا

ریزش سد بانکیائو در چین

دومین حادثه مرگبار صنعتی در جهان، ریزش سد Banqiao است. بدترین اتفاق در 8 آگوست 1975 رخ داد، زمانی که یک سد فرو ریخت و 171000 نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند. دلایل طبیعی و انسانی در پس فروریختن سد وجود داشت. از آنجایی که میزان بارندگی در منطقه دو برابر ظرفیت سد بود، سد فروریخت و 15.38 میلیارد متر مکعب آب بر اثر سیل رها شد. بررسی ها نشان می دهد که ساخت و مهندسی سد نیز ضعیف و آسیب پذیر در برابر چنین حوادثی است. بلایای طبیعی ناشی از خطای انسانی باعث خسارات جانی زیادی می شود.

ریزش سد بانکیائو چینریزش سد بانکیائو چین

1- تسوکا لا گازی لا بوپال در هند

بدترین، غم انگیزترین و بزرگترین فاجعه صنعتی تاریخ، ناشی از بی توجهی کارخانه های سموم دفع آفات و بی کفایتی مقامات دولتی هند، بیش از 500000 نفر را در شب 2-3 دسامبر 1984 مسموم کرد. ایزوسیانات و سایر مواد شیمیایی از کارخانه آفت کش یونیون کاربید در بوپال نشت کرد. نشت گاز به هوای شهر سرایت کرد و طی دو هفته 8000 نفر را کشت و 558125 نفر را مجروح کرد. از این تعداد، تقریباً 3900 نفر از معلولیت های شدید و دائمی رنج می برند. UCC قبل از نشت هشدار داده شد اما هیچ تلاش واقعی برای اصلاح وضعیت انجام نشد و در نهایت منجر به فاجعه ای به این بزرگی شد.

می توان از حوادث بزرگ صنعتی به طور کامل پیشگیری کرد اما تمامی سیستم های هشدار و ایمنی مجتمع های صنعتی باید فعال باشند.

تسوکا لا گازی لا بوپال، هندتسوکا لا گازی لا بوپال، هند